V našem okolí se nachází velké množství krásných míst, jejichž působivost se letos možná ještě více zvýraznila, když jsou pokryta sněhem. Žáci 6.A dostali za úkol opustit obrazovku počítače, navštívit místo, kam rádi chodí, vyfotografovat ho a napsat krátký popis, proč místo mají rádi a čím je zajímavé. A o některé fotky svých oblíbených míst se s vámi podělí i zde.
Naše škola se zapojila do celorepublikového projektu Schools United - Hrdá škola. Cílem je oživit naše školní dny trochou zábavy a v současné době všechny alespoň trochu rozptýlit od stereotypního sezení u počítače.
Naší první společnou akcí byl Harry Potter den, který připadl na 5. února.
A jak vše probíhalo? Krátké postřehy si můžete přečíst níže.
V pátek proběhl přesun výuky 6.A a 6.B do Bradavic. Pod vedením nové paní učitelky žáci pracovali na matematických úkolech podle tamního vzdělávacího plánu. Počítali usilovně a dosáhli skvělých výsledků. Podívejte se na fotografii z průběhu výuky a ukázky několika vytvořených úloh.
Hana Erlebachová, učitelka kouzelnické matematiky
Šesté třídy úžasně spolupracovaly a myslím, že je hodina bavila. Děti měly nádherné převleky. Vypracovávaly několik cvičení vztažených k Harry Potterovi a za odměnu měly přislíbeného trojhlavého psa Chloupka, kterého mohu doma jednoduše vykouzlit :-) Klidně i devítihlavého, když na to přijde... A hodina se pak ubírala jiným směrem - někdo ukázal kouzelnického kocoura, někdo pejska, někdo želvu a Eliška Berdychová všechny trumfla strašilkou. V rámci českého jazyka jsme vymýšleli názvy kolejí - 6. A si odhlasovala, že se jmenují Hypogref, 6. B se nedokázala rozhodnout mezi několika názvy. Zároveň si vymýšleli čarodějnická jména. Jen na ukázku - názvy tříd či lidí: Pařbíř, Mrzibír, Lupinák, Nosorožvír, Flamentor, Štíromor, Šimonus Black, Pave Felix (jméno Pavlova kocoura), Vilém Koks....
Alena Čechová, čarodějný jazyk
Harry Potter den ve čtvrté třídě
Vyučování začalo stejně jako každý jiný den, jen školní uniforma byla předepsána. A tak všichni žáci se vymódili do vkusného hábitu a „přivlekli“ na obrazovky i své mazlíčky se svými super schopnostmi vše poškrábat, zakousnout, uloupit a co nejrychleji s úlovkem zmizet neznámo kam. Dopoledne jsme četli ukázky z knih, luštili rébusy a také prověřili své znalosti v řešení kvizu o Harrym Potterovi. Také jsme zkoušeli vynášecí kouzlo Wingardium leviosa, které způsobuje levitaci (přenášení nebo nadnášení předmětů), a ke kterému jsme všichni potřebovali hůlku. Napoprvé se nám kouzlo sice nepovedlo, chce to pořádný trénink, soustředění, pevnou vůli a chuť se učit novým věcem. A to my mudlové z třebotovské školy určitě máme!
Marcela Roll, kolej 4. třídy
Odměnou pro všechny byl i originální hulák.
Písničkář Pokáč je mezi dětmi velmi oblíbený, rozhodli jsme se tedy jednu z jeho písniček použít jako úvod a inspiraci do projektu o udržitelném rozvoji a lokálních surovinách.
Projekt probíhal v rámci prezenční i distanční výuky, na 1. i 2. stupni.
Sami jsme načesali jablka ze školní zahrady a vlastnoručně jsme uvařili a upekli jídlo. Na popud žákyně naší školy bude nadále školní jídelna používat vejce z chovů z podestýlky místo z klecového chovu a česká vejce místo vajec dovážených.
Z „Farmáře Tondy“ vznikla e-kniha a video Farmář Tonda (video na konci knihy).
S Pokáčem jsme se o naší e-knihu podělili a jako odměnu a povzbuzení poslal Pokáč všem dětem z třebotovské školy POZDRAV.
V rámci výuky dějepisu oslovili naši žáci historické osobnosti z období, kterému se v dějepise aktuálně věnujeme. Žáci psali osobní dopis některé z osobností a zároveň i fiktivní odpověď historické postavy jim. Mohli osobnost pochválit, pokárat nebo jí vyjádřit úctu a obdiv. Neměli však zapomenout ani na některá historická fakta, aby bylo patrné, že činům osobnosti a dobovému myšlení porozuměli. Jak se to našim žákům povedlo?
Žákům 6.A a 6.B byl předložen během online hodiny informatiky otevřený formulář, se kterým se žáci měli naučit pracovat. Každý žák měl do tohoto společného formuláře napsat jednu větu z příběhu a takto vytvořit postupně celou pohádku. Výsledek této spolupráce je výše.
Podzimní distanční výuka trvala déle, než mnozí očekávali. Počáteční rozvrh online hodin, v němž byl kladen důraz především na češtinu a matematiku, nebyl zamýšlen na tak dlouhé období. Proto byl v průběhu času mírně upraven, třetí třídě přibyl předmět nazvaný "Výchovy".
Zdálo se nám totiž, že dětem začíná čím dál tím víc chybět sociální kontakt se spolužáky, legrace s kamarády, společné zážitky, a že se jejich svět pomalu zužuje pouze na povinnosti, které musí plnit jen samy za sebe, izolované a bez interakce s ostatními. To jsme chtěly změnit. Nechtěly jsme tedy zadávat další (byť třeba zajímavé) úkoly, na kterých by děti pracovaly samy, naší myšlenkou bylo děti spojit.
Celý předmět "Výchovy" byl proto koncipován tak, aby se děti setkávaly (i když zprostředkovaně), společně tvořily, společně se bavily, relaxovaly a jen tak jakoby mimoděk se něco nového naučily či spolu něco krásného vytvořily.
Během hodin jsme vyráběli, hledali podle zadaných indicií tajné místo ukryté v lese, nakreslili třídní plakát... Spolu jsme také vytvořili netradiční hudební kapelu s velmi netradičními hudebními nástroji a uspořádali si malý online koncert.
Myslím, že se zadařilo. I když byl tento předmět dobrovolný a nikdo neměl povinnost se na tyto hodiny hlásit, účast byla vždy veliká, děti úžasně bezprostřední a všichni spolu jsme si užili krásné chvíle.
A dětem pro radost i na památku vznikl přiložený videoklip k písničce, kterou jsme si během online hodiny hráli. Na celé video se můžete podívat ZDE.
Podívejte se na úžasnou výtvarnou a rukodělnou tvorbu, která vznikla ve spolupráci dětí a rodičů v době dálkového vyučování. Malá ukázka zde, více v naší fotogalerii.
Děkujeme !
Ivana Kubátová
Základní škola a Mateřská škola Třebotov, příspěvková organizace
Hlavní 190
252 26 Třebotov
dummy info@zstrebotov.cz