Previous Next

Jak jsme se vypořádali s přáním mít školní automat

Na podzimním školním parlamentu se objevilo přání, které se mezi žáky často opakovalo – chtěli bychom mít ve škole vlastní školní automat. Toto téma nás zaujalo i na Ekokroužku, a tak jsme se rozhodli se mu pořádně věnovat.

Nejprve jsme se zaměřili na nápoje, které se běžně v automatech prodávají. Zkoumali jsme obsah cukru v různých sladkých nápojích a byli jsme překvapení, kolik lžiček cukru vlastně každý z nich obsahuje. Stejnou badatelskou akci si pak vyzkoušeli také žáci 2. a 3. třídy v rámci prvouky.

Abychom zjistili, co by děti v automatu opravdu chtěly, připravili jsme dotazník a sesbírali jejich návrhy. Žáci 3. třídy pak tyto návrhy zanesli do potravinové pyramidy – a přišli na zajímavou věc: to, co bychom měli jíst nejméně, by děti chtěly v automatu nejvíce, a naopak.

Seznámili jsme se i s tzv. pamlskovou vyhláškou, která zakazuje prodávat příliš sladké a slané pochutiny na základních školách. Povídali jsme si o zdravém životním stylu a hledali způsoby, jak tato pravidla dodržet a přitom si pochutnat.

Dalším krokem bylo vyrábění zdravějších svačinek podle návrhů členů Ekotýmu. Naučili jsme se základům finanční gramotnosti – spočítali jsme náklady na výrobu a přidali malou přirážku, abychom si vyzkoušeli, jak funguje reálný prodej.

Výrobu svačinek jsme zapojili do hodin pracovní výchovy ve 4 dalších třídách – ve 3., 6. a 8A i B. Nejprve jsme odhadli cenu základních potravin, potom jsme ji porovnali s realitou, navrhli, co bychom chtěli vyrábět, svačinky jsme potom společnými silami připravili, spočítali skutečné náklady a stanovili cenu tak, aby byla přijatelná a zároveň trochu výdělečná. Nakonec jsme připravili reklamu a svačinky prodávali.

Výdělek z prodeje svačinek jsme se rozhodli investovat do našeho „společného podnikání“. V současné době sbíráme od žáků návrhy, co bychom si za utržené peníze mohli pořídit – například toastovač, palačinkovač nebo mixér na smoothie. Návrh, který získá nejvíce hlasů, si společně pořídíme.

Celý projekt žáky velmi bavil, protože pracovali na něčem reálném, co mělo skutečný smysl. Seznámili se se základy finanční gramotnosti, základy podnikání a samozřejmě se zdravější alternativou školního automatu.

Výrobou vlastních svačinek šetříme i energií, která by byla potřeba na provoz automatu a omezujeme produkci odpadu - v automatu je vše zabalené do plastu.

Ve svačinkách budeme pokračovat a moc se těšíme na novou školní kuchyňku, která nám otevře v našem vaření mnoho dalších možností.

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Třebotov, příspěvková organizace

Hlavní 190
252 26 Třebotov

Navigace

Mapa stránek

Hledat